Sådan lyder rådet fra svenske Jörgen Brick, der har vundet Vasaløbet tre gange i træk. Læs her om hans erfaringer med løbet og få hans bedste træningsråd.

Hvor lang tid har du stået på ski?
Jeg startede allerede, da jeg var 4-5 år. De første år var det dog mere sporadisk, og det var først, da jeg blev 12 år, at jeg begyndte at konkurrere mere jævnligt. Det, jeg elsker ved langrend, er primært muligheden for at komme ud i naturen og bruge min krop. Følelsen, når det hele bare kører perfekt, og din krop emmer af overskud, er simpelthen al den hårde træning i sporet og træningscentret værd.

“Jeg træner hårdt indtil en uge før løbet, og så skrues der ned for mængden og intensiteten af træningen.”

 

Hvordan træner du specifikt frem mod Vasaløbet?
I løbet af hele året er der en masse forskellige træningsøvelser, som skal gøre overkroppen stærkere, samt en masse træning af dobbeltstagning. Men som løbet nærmer sig, bliver træningen mere specifik, og det meste af den foregår på ski i sporet. Træningen består her typisk af lange træningspas på op til fire timer i et forholdsvist hårdt tempo to til tre gange om ugen. Typisk vil sådan et langt træningspas afsluttes med nogle korte maksimum sprints. Jeg træner hårdt indtil en uge før løbet, og så skrues der ned for mængden og intensiteten af træningen. Jeg forsøger virkelig at få slappet af og restitueret, og have fokus på, hvad der skal ske, når løbet går i gang.

Hvad er det hårdeste ved at gennemføre sådan et langt løb?
For mig er det at have en strategi og formå at følge den. Der kan ske en masse ting under så langt et løb, det er derfor ikke en dårlig idé at have en plan, men den kan være svær at følge. Man kan nemlig føle sig ovenpå det ene øjeblik, men pludselig kan depoterne være tomme. Derfor er det vigtigt med en klar plan for sit energiindtag undervejs, og den plan råder jeg folk til at følge.

Er der noget udstyr, du er specielt glad for under træning og konkurrence?
Skiene er selvfølgelig det vigtigste, uden gode ski er der ikke mulighed for at vinde eller at lave et godt resultat. Alle dele af udstyret er dog vigtigt. Det er vigtigt, at tøjet ikke er for varmt eller for koldt, og det er vigtigt med et par gode solbriller på de lange distancer til at beskytte mod sol, regn, sne og vind.

HAR DU FEM GODE TRÆNINGSRÅD TIL DEM, DER SKAL LØBE VASALØBET FOR FØRSTE GANG?

  1. Sørg for at træne op til konkurrencen.
  2. Spred træningen ud over hele ugen. Træningen kan sagtens bestå af eksempelvis løb eller cykling.
  3. Sørg for at have nogle lange træningspas i løbet af sæsonen og mix dem med nogle korte og hårdere træningsintervaller.
  4. Træn en masse dobbeltstagning. Det kan eksempelvis gøres på rulleski eller i træningscentret.
  5. Deltag i mindst én konkurrence før Vasaløbet, for at finde ud af, hvordan du reagerer i en konkurrencesituation.

Artiklen er fra Outdoor Training #06. Bestil abonnement på Outdoor Training her.