Vi har testet endnu et redskab med et uhøjtideligt navn, som passer fint under sengen – men faktisk er så sjovt at træne på, at det kan blive en både individuel og kollektiv oplevelse at have i sit homegym. Her testes Iron Gym Xtreme Total Upperbody Workout Bar.

Hvordan er den i brug?
Den kan samles på ca. 10 minutter, og den har et pænt design i sort/aluminium. Barens design gør, at den ikke efterlader mærker på dørkarm og væg, og den er desuden hurtig at sætte på og pille af karmen før og efter brug – uden brug af værkøjer m.m. De forskellige dele af lavet i stål, og de forskellige håndtag (grips) er belagt med blød skumgummi, så baren er solid og grebne rare at holde på. Hvis man har svedige hænder kan der muligvis bruges magnesium – dette er ikke forsøgt i denne test. Baren har flere forskellige greb – bred, small, neutral – hele 7 i alt (mange traditionelle har blot 3-4 greb).

Muligheder for træning
Man kan med fordel træne både smalle og brede pull-ups (palm facing out) og chin-ups (palm facing in) – og lave alle de reps man ønsker i full range of motion (naturligvis sætter væggen en stopper for at komme helt ind over baren i chin-ups). Baren er et anbefalelsesværdigt redskab til ønsket om styrket overkrop, hvis man forstår at udøve med god teknik (ellers kan man hente vejleding i vedlagte træningsguide eller til mere inspiration på web tutorials). Har man lyst, kan man fx strække benene horisontalt, samt lave knees to albows eller toes to bar, hvis man vil styrke mave. Har man mod på det, kan baren endda bruges til reverse pull-ups (hæver underkroppen igennem armene og trækker sig op mod loftet).

Naturligvis er de mere eksperimenterende øvelser med forbehold for egen sikkerhed, og det anbefales IKKE at bruge kipping-teknik – så alt skal altså laves strict (strækt, fikseret, stabilisereret, uden brug af momentum). Ligeledes kan den bruges til sit-ups. Dette kan forgængeren og mange andre dørribber ikke, så det er et stort plus, at man kan træne maveparti med denne. Med fødderne placeret i spænd, kan man lave sit-ups, twist etc. med benene stabiliseret, hvilket giver en øget effekt.

Baren kan ligeledes bruges til push-ups, hvis man placerer den på gulvet, da den står solidt fast, og grebene passer fint til både brede og smalle push-ups – afhængigt af, om man hovedsageligt vil styrke bryst eller triceps. Desuden giver baren god mulighed for at skåne håndleddene, da grebne mindsker belastningen. Man kan selv afgøre, om man vil komme helt i bund (regulær handrelease), da der er god mulighed for full range of motion, eller blot lave military-style, hvor man ikke kommer helt i bund. Lidt mindre anvendelig er den til dips. Baren er simpelthen ikke høj nok til at få full range of motion – da bagdelen rør gulvet, før man rigtig får fat i forsiden af skulderen og optimal belastning til triceps.

Konklusion
Baren er absolut et anbefalelsesværdigt home-gym redskab. Den er stabil, slidstærk og giver optimale muligheder for at lave adskillige øvelser for overkroppen. Den målretter sig til alle, der har lyst til at træne hjemme – dog skal man være opmærksom på korrekt teknik, ligesom i enhver anden træningssammenhæng. Desuden giver baren fin mulighed for at skalere øvelser – så uanset udgangspunkt kan baren anvendes til nævnte styrkeøvelser. Alternativt kan der købes AB-straps, hvis man har brug for support, når man hænger i baren, eller til at spænde om fødderne og baren, når man laver sit-ups.

Om testen
Baren er testet af 3 testpersoner; forskellige vægtklasser, køn og træningsbaggrund. Alle mulige øvelser i/ på baren er afprøvet med gentagene reps og gentagene pas. The Iron Gym Extreme bar er en videreudvikling af klassiske hjemme workout bars/dørribber med flere greb. Baren kan bære max. 100 kilo og er designet til standardmål på dørkarme (65-80cm og 5-10cm mellem karm og loft), som man lige skal være OBS på inden køb!

Bedømmelse: ★★★★★☆

Iron Gym Xtreme Total Upperbody Workout Bar
Pris: 399,-
Web: www.fitnessfritid.dk

Artiklen er fra TRÆN #8. Køb magasinet her.